fbpx

12 syytä, jonka vuoksi asiakas irtisanoo sopimuksen

Yrittäminen on siinä mielessä hauskaa puuhaa, että vaikka joku irtisanoisi palvelusi jopa joka kuukausi, voi toiminta siltikin kasvaa. 

Aika erikoista, eikö niin? 

Vitsit sikseen! Mutta tiedän tunteen, jonka tunnet sisimmässäsi, kun asiakas on irtisanonut palvelusi. Olet nähnyt paljon vaivaa, panostanut markkinointiin, käynyt pitkät ja väsyttävät neuvottelut asiakkaan kanssa ja perehdyttänyt työntekijöitä. Ja lopulta, kun käynnistysvaikeuksien jälkeen luulit, että kaikki toimii hyvin, asiakas sanoi sopimuksen irti. Vaikka irtisanomisen syy ei olisi sinussa, olet kuitenkin itse loppujen lopuksi kaikesta vastuussa. Syyllisyyden tunne painaa päälle ja irtisanominen tuntuu siltä, kuin sinä olisit tehnyt ratkaisevan virheen.  

Onko tämä tuttu tunne? 

Näitä 12 irtisanomisen syytä asiakas ei yleisesti kerro sinulle 

Oletko miettinyt syitä, miksi asiakas irtisanoo palvelun tai oletko pitänyt jonkinlaista seurantakirjaa asiakkaidesi irtisanomisien syistä? 

Yleisiä palvelusopimuksen irtisanomisen syitä, jotka asiakkaat sinulle kertovat ovat huonon palvelun lisäksi:

  • muutto, myös muutto hoitokotiin
  • kuolema
  • taloudellinen tilanne, jos joku perheessä jää työttömäksi
  • palveluhinta on kallis ja halutaan kilpailuttaa hinta 
  • asiakkaalla toiminta on muuttunut ja hän saa jatkossa kaikki palvelut yhdeltä luukulta 

Jatka lukemista, koska kerron sinulle nyt 12 syytä, jonka vuoksi asiakas mahdollisesti päättää irtisanoa palvelusopimuksen, mutta ei halua kertoa sinulle syytä. Ehkä nämä syyt, jotka tulen esittämään, auttavat sinua miettimään toimintaasi uudelleen. Tavoite on siis tunnistaa ongelmat ja sen jälkeen tehdä töitä sen eteen, että näitä ongelmia ei pääsisi enää syntymään.

Kuulostako järkevältä? 

Hyvä! Mutta katsotaan mitkä ovat ne 12 syytä, miksi asiakkaat mahdollisesti sanovat palvelusopimuksen irti:

  1. Tupakan haju 
    Olen nähnyt tilanteita, joissa työntekijä menee siivoamaan asiakkaan kotia ja juuri ennen kuin soittaa ovikelloa, heittää tupakkanatsan pois. Ei näytä, eikä varsinkaan haise hyvältä. Kerran näin myös miten työntekijä tupakoi ajon aikana erään yrityksen autossa. Ajattelin, että minussa tämä yritys ei herättänyt luottamusta.  Tupakointi on iso ongelma, mutta onneksi tämä trendi on koko ajan vähentymään päin.
  2. Meikkaus on mennyt yli  
    Liian raju tai epäsiisti meikki voi antaa väärän mielikuvan. Myös se, jos työntekijällä on hienot ja pitkät tekokynnet, voi saada asiakkaan pohtimaan, että miten työntekijä voi pitää hänen kodistaan huolta, jos hän joutuu varomaan kynsien vahingoittumista. Asiakkaalle voi tulla tunne, että työntekijän aika kuluu enemmänkin kauneussalongissa, kuin siivoamisessa. 
  3. Hikoilu 
    Tämä on tietysti todella hankala tilanne. Tiedän tapauksia, joissa työntekijä on todella mukava ja hyvä, mutta hänellä on hikoiluongelma. Miten kertoa hänelle, että hänen täytyy pitää enemmän huolta omasta hygieniasta, ja vielä niin, ettei hän loukkaantuisi siitä.  
    Tiedän, yksi ratkaisu on antaa enemmän vaihtovaatteita mukaan, mutta silti tämä on todella epämiellyttävä tilanne kaikille. 
  4. Epäsiistit vaatteet 
    Vaatteet voivat olla kuluneita ja ryppyisiä tai sitten toinen ääripää, jolloin näyttää, että työntekijä on menossa viikonloppubileisiin. Ihmiset muodostavat ensimmäisten sekuntien aikana sinusta jonkinlaisen mielipiteen. Ja sinä päätät, haluatko antaa ammattimaisen vaikutelman vai et.  
  5.  Puhelimella puhuminen tai puhelimen räplääminen on todella huonoa asiakaspalvelua ja epäkunnioittavaa asiakasta kohtaan. Jos asiakas näkee, että puhut puhelimessa kaiken aikaa, hän saattaa miettiä, että mistä hän oikeastaan maksaa. Maksaako hän palvelusta vai puhelimessa puhumisesta? Tiedän tilanteita, missä asiakas sanoi palvelusopimuksen irti, koska työntekijä räpläsi koko ajan puhelintaan ja siivouksen laatu oli sen mukaista.  
  6. Vastuun välttäminen, jos rikkoo jotain 
    Pahin tilanne on, mikäli rikot jotain asiakkaan omaisuutta ja et ota vastuuta siitä. Selitykset jälkikäteen asiakkaan kyseltyä pahentavat tilannetta entisestään. 
  7. Odotukset eivät täyttyneet 
    Tällainen tilanne voi tulla, kun olet myynyt asiakkaalle palvelun ja asiakas on ollut tyytyväinen, kunnes työntekijä vaihtuu. Jos palvelun laatu tässä kohtaa laskee, asiakas pettyy. 
  8. Asiakas on kiintynyt työntekijään 
    Asiakkaalla on pitkään ollut töissä sama työntekijä ja asiakas on tottunut, että sama siivooja käy siivoamassa. Asiakas on tutustunut kyseiseen työntekijään ja saattaa olla, että työntekijästä on tullut kuin perheenjäsen tai kaveri. Jos työntekijä irtisanoutuu ja lähtee, niin asiakkaalle ajatus siitä, että nyt vaihtuu työntekijä, voi saada aikaan kapinareaktion. Asiakas voi tällöin vaihtaa koko yrityksen, vaikka yrityksen toiminta olisi ollut hyvää. 
  9. Luottamuksen menettäminen 
    Tilanteita, jotka johtavat luottamuksen menettämiseen, voi olla paljon erilaisia. Yhtenä tekijänä voi olla se, että et tee avoimesti yhteistyötä asiakkaan kanssa ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi. Silloin asiakas kokee, että ei voi jatkaa siivousyrityksen kanssa, koska luottamus on mennyt. 
  10. Et vastaa asiakkaan viesteihin 
    Se, että asiakkaan viesteihin ei vastata, on itseasiassa erittäin yleinen syy, jonka vuoksi asiakas päättää sopimuksen.
  11. Huono laatu 
    Tämä on yksinkertaista: et ole selvittänyt, mikä on asiakkaalle tärkeää. Jokaisella asiakkaalla on jokin käsitys siitä, mikä on hänelle tärkeää ja siitä syntyy hänen käsityksensä laadusta, josta hän maksaa. Jos asiakas ei saa toivomaansa laatua, silloin hän sanoo sopimuksen irti. 
  12. Kallis hinta 
    Tämäkin on yksinkertaista: jos hinta ja laatu eivät kohtaa, kokee asiakas maksavansa ylihinta ja vaihtaa toimijaa. 

Kerro minulle, tunnistitko vaikka vain yhden syyn listaltani, jolloin voit helposti parantaa omaa toimintaasi tulevaisuudessa. Olen erittäin iloinen, jos saan näinkin pienellä asialla auttaa sinua. 


Siivousyliopiston jäsenenä saat aika ajoin sähköpostiisi vinkkejä ja tietoa siivousalan yrittämiseen liittyvistä haasteista ja miten niitä voi ratkaista. Siivousyliopisto on täysin maksuton ja voit milloin tahansa erota Siivousyliopistosta.

Valikko
0