Palkankorotukset tulossa
Työntekijöiden palkat nousevat 01.04.2020. Oletko valmis?
Tiesitkö, että työntekijöiden Palvelualojen ammattiliitto Pam ja Kiinteistötyönantajat pääsivät sopuun siitä, että 01.04.2020 alkaen työntekijöiden henkilökohtaiset palkat nousevat 2,0 % ja edelleen 01.04.2021 1,3 %. Sopimus on voimassa 01.2.2020-28.2.2022
Mitä se tarkoittaa sinulle työnantajana?
Yleissitovat työehtosopimukset velvoittavat myös järjestäytymättömiä eli työnantajaliittoon kuulumattomia työnantajia. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka et kuulu mihinkään työnantajaliittoon, sinun täytyy työnantajana noudattaa yleissitovaa työehtosopimusta.
Yksinkertaisesti sinun täytyy korottaa työntekijöiden henkilökohtaisia palkkoja 01.04.2020 alkaen 2,00 %. Esimerkiksi jos maksat työntekijälle palkkaa 11,00 € / h, vaikutus tulee olemaan työntekijän tuntipalkkaan 0,22 € eli työntekijän tuntipalkka tulee olemaan 11,22 €. Tai jos maksat tuntipalkkaa esimerkiksi 12.00 € / h, täytyy sinun maksaa korotuksen jälkeen 12,24 € / h.
Eikä siinä vielä kaikki
Paitsi että palkankorotus on tänä vuonna 2,00%, tulee siihen päälle vielä työnantajan palkan sivukulut.
Riippuen yrityksen koosta, voidaan laskea, että sivukuluja tulee palkan päälle keskimäärin 65 %. Tämä tarkoittaa, että tällä hetkellä 11,00 euron tuntipalkkaa saavan työntekijän kustannus työnantajalle tulee korotuksen jälkeen olemaan noin 18,51 euroa ja vastaavasti 12,00 euroa tuntipalkkaa saavan työntekijän kustannus työnantajalle sivukuluineen tulee olemaan 20,20 euroa.
Eli mitä kovempaa palkkaa maksat työntekijälle, sitä kovemmin myös työnantajan sivukulut nousevat.
Olet varmasti minun kanssani samaa mieltä siitä, että nämä korotukset ovat hyvä kehitys työntekijän toimeentulolle ja koko toimialan arvostukselle. Se on varmasti hyvä pitkässä juoksussa meille kaikille.
Samalla kuitenkin olen varma, että työnantajana mietit työntekijän palkkakehityksen lisäksi oman talouden ja yrityksen talouden kehitystä. Eikö niin, että yhtiön tavoite on tuottaa omistajalle voittoa? Mietit varmasti kuumeisesti, että miten pärjäät tässä kovassa kilpailussa. Kun palkka nousee, on painetta nostaa myös palvelun hintaa. Onko asiakas edelleen valmis maksamaan minulle haluamani hinnan?
Mietit, että aina joku tulee ja tarjoaa palveluja halvemmin kuin sinä ja sen takia pelko, että asiakas irtisanoo palvelun, voi olla jossain kohtaa oikeutettu iso huoli.
Lue vielä lisää, miten myyt siivouspalveluja kannattavasti siivouslaskurin avulla.
Mietit, että uskallanko nostaa palveluhintaa asiakkaalle?
Jos et nosta palveluhintoja olleenkaan moneen vuoteen, asiakas voi luulla, että sinun palveluhinta on valmiiksi ylihinnoiteltu.
Tiedän erään yrityksen, missä omistaja ei korottanut palveluhintoja asiakkaille 8 vuoteen. Tämä on todella pitkä aika.
Toiseksi mietit, että kuinka monta prosenttia on sopivaa nostaa palveluhintoja.
Kolmanneksi mietit, että milloin on oikea hetki nostaa palveluhintoja.
Neljänneksi mietit, miten perustelet palveluhinnan korotuksen sopivasti asiakkaalle.
Kiperiä kysymyksiä johon vastauksia täytyy saada nopeasti, koska aikaa ei ole hukattavana.
Kestääkö siis sinun yrityksesi taloudellinen tila palkankorotukset?
Mikäli sinulla on valmiiksi hyvä ja kattava palvelusopimus, jossa on maininta milloin ja kuinka paljon saat nostaa palveluhintoja, on sinulla sopimuksen mukaan selkeä peruste hinnan nostolle. Mutta mikäli sinulla ei ole sopimuksessa tästä mainintaa, niin ehkä haluat tietää, mitä kaikkea palvelusopimuksessa olisi jatkossa hyvä olla.
Lue miksi palvelusopimus on tärkeä tästä.
Oletko valmis kilpailukyvyn kiristyksen uhalla nostamaan palveluhintoja asiakkaille ja oletko valmis, että asiakkaat irtisanovat palveluja?
Nämä ovat siis kysymykset, joihin sinun täytyy saada lähiviikkoina nopeasti vastaukset ja päätökset tehtyä.
Voi olla niinkin, että et tee yhtään mitään. Et nosta työntekijöiden henkilökohtaisia palkkoja ja et nosta asiakkaille palveluhintoja. Mutta tämä toiminta on lähellä rikollista toimintaa ja olen varma, että et halua kuulua siihen joukkoon, joka näin haluaa toimia.
Mieti, siis miten paljon haluat korottaa palvelumaksuja? Milloin haluat toteuta korotukset ja miten esität korotukset asiakkaalle?
Kohti kevättä ja menestyvää siivousbisnestä!